דלקת חניכיים בהריון – מהי ההשפעה ומה חשוב לדעת

דלקת חניכיים בהריון

מחלת חניכיים (דלקת חניכיים, Periodontitis) הינה מחלה דלקתית הנגרמת כתגובה של מערכת החיסון לחיידקים הקיימים בחלל הפה. החיידקים חודרים בין החניכיים לשן וגורמים לדלקת סביב השורש. ללא טיפול וכאשר עולה מספרם של החיידקים (הפתוגניים, אלה אשר גורמים למחלת החניכיים) מתחיל הרס של הרקמות התומכות בשן, החניכיים ועצם הלסת. הסימנים עיקריים המעידים על מחלת חניכיים הינם נפיחות ואודם של החניכיים דימום מהחניכיים (בעת צחצוח שיניים לדוגמה), ריח רע מהפה ובשלבים מתקדמים של המחלה גם ניידות של השיניים..

הריון הינו בד"כ תהליך טבעי ובריא אולם לעיתים קשור לשלוש תופעות לוואי פתולוגיות:

• משקל ילוד נמוך ( < 2500 גרם).
  • לידה מוקדמת (לפניי שבוע 37) נחשבת לגורם סיכון שני, עולמי, לתמותת ילדים מתחת לגיל 5 שנים.
  • רעלת הריון (ל"ד וחלבון גבוהה בשתן לאחר שבוע 20).

קיים קשר סטטיסטי בין מחלת חניכיים בנשים בהריון וסיבוכי הריון. השפעת מחלת חניכיים על הריון יכלה להתקיים בשני נתיבים:

• נתיב ישיר: חיידקים מחלל הפה מגיעים לעובר.
  • נתיב עקיף: תוצרי הדלקת של מחלת החניכיים משפיעים על העובר.

בשנת 1996 פורסם לראשונה מחקר מאוניברסיטת צפון קרוליינה המצביע על קשר בין מחלות חניכיים לסיכון מוגבר ללידות מוקדמות וילודים במשקל נמוך. אולם נוכחות גורמים נוספים המשפיעים הן על שכיחות לידות מוקדמות והן על בריאות חניכיים ירודה (זיהומים שונים, מצב סוציו-אקונומי ירוד, עישון וכד'), הקשו על הוכחת קשר ברור של מחלת החניכיים ללידות מוקדמות.

השנה בנייר עמדה של הפדרציה האירופאית לפריודונטיה והאיגוד האמריקאי לפריודונטיה נכתב שמחלת חניכיים קשורה לסיכון ללידה מוקדמת ילודים במשקל נמוך יותר ורעלת הריון. טיפול במחלת חניכיים אמנם לא הוריד משמעותית את מס' הילודים במשקל נמוך יותר ולידות מוקדמות יותר אולם בהחלט משפיע על קבוצה מסיימת של נשים בהריון בעיקר אלה עם לידה מוקדמת בעבר והיסטוריה של מחלת חניכיים. ולכן בהחלט יש חשיבות לטפל במחלת החניכיים בנשים בהריון.

מומלץ להיכנס להריון עם בריאות חניכיים ושיניים טובה. אין סיבה להמתין להריון ע"מ להתחיל בטיפול. הטיפול יכלול טיפולי שיניים אצל רופא השיניים ניקוי אצל שיננית והדרכה לשיפור גהות הפה, במידה והמחלה במצב מתקדם (כאשר יש כבר ספיגת עצם, (Periodontitis מומלץ לפנות למומחה למחלות חניכיים. בזמן הריון יש להקפיד על בריאות החניכיים ע"י ניקוי קבוע אצל שיננית או הקצעת שורשים (ניקוי עמוק אשר מתבצע עם הרדמה מקומית) ע"מ להוריד את כמות החיידקים בחלל הפה אשר יכולים לגרום למחלת חניכיים להעלות את הסיכון לסיבוכי הריון.

נשים רבות חוששות מטיפול שיניים בעת הריון. אולם טיפולי חירום בזיהומים חריפים וכד' יש לטפל בכל שלב ולגביי טיפולים אחרים ההמלצה להתחיל טיפול בטרימסטר שני.

כמו כן, בזמן הריון ישנם גורמים נוספים אשר מקשים על שמירה על בריאות חלל הפה:
שינויים הורמונאליים אשר משפיעים באופן ישיר על תוצרי דלקת ומשפיעים על התפתחות מחלות החניכיים.
בהריון נראה בד"כ חניכיים אדומים ונפוחים יותר אשר ידממו בקלות לגירוי קל כמו צחצוח שיניים וכד'.
במקרים קיצוניים, נוצר נגע שפיר בחניכיים אשר מתבטא בנפיחות החניכיים בין השיניים. הנגע בד"כ חולף עם סיום הריון אולם אם הנגע גדל לממדים אשר גורמים להפרעה תפקודית של האישה ההרה יש להסירו. אחוז גבוהה מנשים סובלות מבחילות והקאות בזמן הריון תופעות שמקשות על שמירה נאותה של גהות הפה.

לסיכום, קיים קשר בין מחלות חניכיים וסיבוכי הריון. חשוב מאד לטפל במחלת החניכיים לפניי הריון אולם גם בזמן הריון ע"מ להקטין את הסיכוי לסיבוכים. בזמן הריון תגובת החניכיים חריפה יותר אולם לא בהכרח מעידה על מצב חמור יותר, במידה ואין שיפור לאחר טיפול אצל רופא השיניים מומלץ לפנות למומחה למחלות חניכיים.